Хаосът, училището и животът

Хаосът, училището и животът Училището на живота е хаотично и безпланово, докато училищната система работи в съответствие с определен план… – Айнщайн*   Образованието, което следва определен план и подчинява енергията, интелектуалния и емоционален потенциал на децата на предварително фиксиран план и цели, не подготвя тези деца за живота. Това образование ги подготвя да пропилеят живота…

Details

Намереното момиче

Намереното момиче   Дълго време живях като силен войн и психологически отшелник. Изучих тайните на мъжествения стоицизъм, умението да пробиваш във всякакви ситуации, да намираш пътя към желаната цел. Бях радостна от своята непоклатимост и победите; черпих и пръсках енергия от вътрешната си сила.   Някъде в мен обаче не заглъхваше едно смътно неудовлетворение –…

Details

Една среща със скритата ми същност

Една среща със скритата ми същност Благодаря на д-р Юсри, че е написал тази книга. За мен тя бе поредното доказателство, че когато дръзнеш да пожелаеш живота и започнеш да го живееш, той надминава всичките ти очаквания. Когато му се довериш и учиш така, както природата те е създала да го правиш, тя плавно и…

Details

Кога моралното поведение е естествен импулс?

Кога моралното поведение е естествен импулс? Предлагам да погледнем насилието от следния ъгъл. Какво всъщност е неморалното поведение? Това е поведение, което разрушава връзките между хората, разрушава общността (лъжи, кражби, насилие и др.). Моралното поведение пък е това, което съхранява връзките и общността (честност, грижа, съчувствие и др.). Следователно какво би мотивирало човек да съхранява…

Details

Образованието и смисълът

Образованието и смисълът   Мисията в живота ви е да откриете пресечната точка между това, което дълбоко радва сърцето ви и това, за което светът жадува. – Фредерик Бикнър   Като родител редовно размишлявам кои са базово необходимите неща, които човек (съответно децата ми) трябва да научи за живота. Напоследък сведох тези неща до две. Без…

Details

Къде е „центърът“ на образованието?

Къде е „центърът“ на образованието? Напоследък много се говори за образование, при което „детето е в центъра“. Досега в центъра е било нещо друго – учителите, училището или учебната програма. Това е било причина образованието да не служи на детето; идеята сред либерално настроените е, че за да го променим така, че да е в…

Details

Наивно ли е да се вярва в доброто?

Наивно ли е да се вярва в доброто? В житейския си път човек неизменно стига до момента, в който се запитва: „Ами какво ако наистина светът не е „добър”?” След като по един или друг начин стане свидетел на огромна несправедливост, страдания и злонамереност, той си казва: „Какво ако няма любов и аз съм пълен…

Details

От какво зависи критичното мислене?

От какво зависи критичното мислене? Напоследък е модерно да се говори, че трябва да учим децата на критично мислене. Това в най-добрия случай се разбира като създаване на възможност за сравняване на различни източници на информация. Критичното мислене обаче не е функция на информацията, а на опита. За да може човек да прецени една информация,…

Details

Не може да дадеш нещо, което нямаш

Не може да дадеш нещо, което нямаш Повечето родители и учители са искрено загрижени как да дадат по-добро образование на децата. Те чувстват, че традиционният подход не е най-добрият, че влиза в конфликт с естествените нагласи на децата. Ала ако не можеш да дадеш нещо на детето си, то е, защото не можеш да го…

Details

Учене за оценки и любов за пари

Учене за оценки и любов за пари Да учиш за оценки е като да правиш любов за пари. Такова учене е образование толкова, колкото платеният секс е любов. Колкото и тъжно и грубо да звучи, нашето образование учи децата да проституират с интелекта си. То ги меркантилизира – принуждава ги да продават първичната си, неподправена…

Details